Obsidian Digital, der beskæftiger 50 medarbejdere på kontorer i København og Aarhus, har købt SEO-bureauet Bondtofte & Co.

Det fremgår af en pressemeddelelse, hvor i det også oplyses, at ”med opkøbet virkeliggør Obsidian Digital en strategi om at inkludere flere specialiserede bureauer inden for digital marketing i Danmark for på sigt at blive markedsleder”.

Obsidian Digital slog dørene op i maj 2016 med store ambitioner. Målet var på sigt at skabe Danmarks førende data-drevne marketing-bureau. Vel at mærke ikke blot ved at tilbyde virksomheder at håndtere deres online-markedsføring, men også med udarbejdelse og eksekvering af marketingsstrategier.

– Opkøbet af Bondtofte & Co er et udtryk for, at vi føler, at tiden er inde til at udvikle Obsidian Digital til en platform, som kan inkludere nye bureauer, siger Emil Ignatzi Reinholdt, administrerende direktør i Obsidian Digital i pressemeddelelsen.

Han fortsætter:

– Vi ønsker at skabe et bureau, der bliver endnu skarpere på vores kernekompetence. Derfor arbejder vi målrettet på at få andre dygtige bureauer til at blive en del af et stærkt konkurrencedygtigt brand, der fortsat kan være med helt fremme, når det kommer til digital performance marketing.

Parterne ønsker ikke oplyse, hvad Obsidian Digital har givet for Bondtofte & Co.

Flere discipliner i spil

Med opkøbet af Bondtofte & Co., der blev gennemført 1. juli, vil Obsidian Digital styrke bureauet på Search Engine Optimization (SEO)-området. Bureauets stifter, Henrik Bondtofte, har beskæftiget sig med dette i 15 år, og det er virksomheder som Saxo, Skousen, Coop, INKPRO og Kopenhagen Fur, der kontakter bureauet, når de skal have lavet specialopgaver og SEO.

Men med de seneste års sammensmeltning af en lang række forskellige discipliner inden for digital marketing, begyndte Henrik Bondtofte ”at se nogle begrænsninger ved udelukkende at beskæftige sig med én enkelt disciplin inden for online markedsføring”.

– Derfor har vi de sidste par år gået med tanker om at finde en virksomhed, som vi kunne slå os sammen med, der var lige så stærk på betalt annoncering, som vi er på arbejdet med den organiske synlighed, siger Henrik Bondtofte i pressemeddelelsen.

Han fortsætter:

– Vi var i forvejen meget bekendte med Obsidian Digital, og har – selv om vi har været konkurrenter – løbende sparret med hinanden om komplekse løsninger for vores kunder. Vi har med andre ord allerede samarbejdet med Obsidian Digital i en årrække, og vi kender deres arbejdsmetoder, ligesom de kender vores.

Efter opkøbet af Bondtofte & Co. vil Obsidian Digital, der i årsregnskabet 2019 leverede et bundlinjeresultat på knap 7,5 millioner kroner, være at finde i både København, Aarhus og Odense.

Henrik Bondtofte fortsætter efter opkøbet som Engagement Partner i Obsidian Digital.